Strona www jako narzędzie sprzedażowe

Co sprawia, że jedne strony są bardziej skuteczne od innych? Co sprawia, że użytkownicy decydują się na kontakt z firmą? Na te dwa pytanie postaramy się odpowiedzieć przedstawiając historię jednego z klientów – lokalnej firmy, która zajmuje się sprzedażą okien, bram i żaluzji.

Mamy świadomość, że każda branża jest inna i posiada swoją specyfikę funkcjonowania. Pomimo tego możemy wskazać kilka elementów wspólnych w zakresie błędów najczęściej popełnianych przez firmy.

Najczęstsze błędy popełniane przez lokalne firmy:
– mało intuicyjna nawigacja,
– brak logicznej struktury strony,
– brak znajomości zachowania użytkowników w Internecie,
– niejasne przedstawienie oferty,
– brak narzędzi CTA,
– brak narzędzi utrzymujących relację z użytkownikiem,
– brak responsywności,
– słabe nasycenie strony słowami kluczowymi.

W opisywanym przez nas przypadku klient posiadał stronę, która w żaden sposób nie ułatwiała użytkownikowi kontaktu oraz podjęcia decyzji o wyborze oferty. Na stronie głównej znajdowała się informacja na temat historii firmy, czyli tzw. „o nas”. Dla większości użytkowników tego typu informacje są albo mało wartościowe albo całkowicie zbędne. Nie oznacza to, że nie mogą się one znaleźć na stronie. Mogą – natomiast są to informacje uwiarygadniające firmę i interesują tylko niewielki procent użytkowników.

Najważniejsze dla użytkownika jest natomiast znalezienie oferty i możliwość jej zrozumienia.

Co to oznacza? Klientami firmy są osoby które poszukują okna, bramy lub żaluzji. Decyzje o wyborze takich produktów nie podejmuje się codziennie. Każdy z elementów oferty wymieniamy zaledwie kilka razy w życiu. A zatem większość użytkowników nie zna branży i terminologii. Zrozumiałe zaprezentowanie oferty jest zatem kluczem do komunikacji z użytkownikami, a w konsekwencji do zwiększenia sprzedaży.

Na podstawie ankiet z użytkownikami oraz analizie zachowań, zaproponowany został model strony, która będzie “wirtualnym doradcą” dla wszystkich użytkowników.
Koncentracja na ofercie na stronie głównej oraz logiczny podział kategorii i subkategorii produktów, połączony z wyjaśnieniami terminologii branżowej, zdecydowanie ułatwił użytkownikom znalezienie odpowiedniego produktu: zarówno pod kątem jakości, ceny i innych parametrów.
Dodatkowo system ułatwiający komunikację i otrzymanie wyceny, w znaczący sposób wpłynął na konwersję i liczbę pozyskanych leadów.

Przekładając powyższą analizę na bardziej dosłowny przykład, możemy podsumować ten artykuł w sposób następujący. Wchodząc do sklepu z oknami, bramami i żaluzjami, nie spodziewamy się usłyszeć historii firmy. Nie spodziewamy się również, że ktoś ogólnie opowie nam o tym, co sprzedaje – to już wiemy. Spodziewamy się, natomiast fachowego doradztwa i wytłumaczenia różnic pomiędzy poszczególnymi elementami oferty. Spodziewamy się, że sprzedawca zrozumie nasze oczekiwania i przygotuje ofertę dla nas, dopasowaną do naszych potrzeb. Dokładnie w ten sam sposób powinna funkcjonować strona www, która ma być narzędziem zwiększającym sprzedaż. Powinna doradzać, rozpoznawać potrzeby, odpowiadać na pytania oraz zachęcać do kontaktu z firmą.

Czym charakteryzuje się dobrze przygotowana strona www:
– analizą oczekiwań i zachowań grupy docelowej,
– zastosowaniem mechanizmów zwiększających sprzedaż np: notyfikacje, chat, pop-up, attention bar, dynamiczne formularze, social pay, etc.,
– zastosowaniem mechanizmów do pozyskiwania leadów kontaktowych,
– użyteczną i funkcjonalnie przygotowaną ścieżką.