Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. My uważamy, że prowadzenie sklepu internetowego jest dobrym pomysłem na biznes. Jako agencja marketingowa prowadzimy z powodzeniem projekty dla naszych Klientów oraz własne sklepy internetowe, wdrażając je na platformie sklepowej Shoper.

Czy sklep (internetowy) zoologicznymi  to dobry pomysł na biznes?

Faktem jest, że założenie zoologicznego sklepu internetowego jest stosunkowo proste i szybkie, choćby ze względu na możliwość skorzystania z opcji dropshippingu (o którym mowa poniżej). Niewielka bariera w założeniu własnego sklepu z produktami dla domowych pupili sprawia, że spora liczba firm chce spróbować swoich sił na tym polu. A jak wiadomo – im większa konkurencja, tym szanse na objęcie pozycji wśród liderów lub pozycji lidera maleją.
Mając wiedzę na temat konkurencyjności, powinniśmy skupić się na kilku punktach, bez których odniesienie sukcesu będzie utrudnione lub wręcz niemożliwe.

Punkt 1: wygoda użytkownika to priorytet – dostawa, płatności, wyszukiwanie, etc.
Co decyduje o tym, że użytkownik dokonuje zakupu w sklepie A a nie w sklepie B? Czynników jest sporo. Od zaufania do marki, przez elementy korzyści dla użytkownika po szybkość działania sklepu. W tym punkcie skupimy się na wygodzie i korzyściach dla użytkownika.

Od przygotowania Twojego sklepu zależy czy użytkownik, który do niego trafi zostanie tylko użytkownikiem czy też stanie się klientem. Aby użytkownik zamienił się w klienta, musisz zadbać m.in. o:

  • szybkość działania Twojego sklepu – nie ma nic bardziej irytującego niż dłuuuuuuugi czas oczekiwania na wczytanie się strony z szukanym produktem lub znalezienie produktu w sklepie. Użytkownik nie będzie w nieskończoność czekać na wczytanie strony z kategorią lub produtem. Jeśli będzie to trwało zbyt długo, zdecyduje się na opuszczenie sklepu i poszukanie produktu u Twojej konkurencji.
  • możliwość znalezienia poszukiwanych produktów. To z kolei gwarantuje dobrze działająca wyszukiwarka. Standardem są wyszukiwarki podpowiadające produkt po wpisaniu przez użytkownika kilku liter. Warto zadbać również o obsługę literówek. Użytkownicy piszą szybko oraz często nie używają polskich znaków. Jeśli wpiszą „miesna karna dla psa” i wyszukiwarka nie podpowie im żadnego produktu, stwierdzą, że w Twoim sklepie nie ma „mięsnej karmy dla psa”.
  • odpowiednie filtrowanie. To opcja dla użytkowników, którzy wiedzą czego szukają, aczkolwiek niekoniecznie są ekspertami. Przykładem może być użytkownik, który planuje zakup akwarium. Nie zna póki co producentów, zatem nie wie co wpisać w wyszukiwarkę. Wie natomiast, że w jego mieszkaniu miejsce na akwarium to szafka o wymiarach 80cm x 40cm. Nasz użytkownik z chęcią zaznaczy taką opcję, dzięki czemu wyświetlą mu się produkty spełniające jego oczekiwania.

Do dokonania zakupu w danym sklepie zoologicznym niewątpliwie przyczyni się cena, którą użytkownik musi zapłacić za wybrany przez siebie produkt. Jednak nie jest ona jedynym elementem decydującym o finalizacji. Równie istotne są takie aspekty jak czas dostawy oraz jej koszt. Te elementy powinny być widoczne przy każdym produkcie. Im krótszy czas dostawy i im niższe jej koszty, tym chętniej użytkownik zamieni się w klienta.

Na karcie produktu warto również zaznaczyć dodatkowe korzyści (nawet jeśli informujesz już o nich w nagłówkach sklepowych, na banerach czy w stopce). Taką dodatkową korzyścią może być np. wydłużony czas na zwrot produktu (gdy inni proponują standardowe 14 dni na zwrot, Ty możesz zaproponować 30 dni lub 45 dni) lub gratisowe próbki do zamówień.

Kolejnym aspektem wpływającym na wygodę zakupów są dostępne metody płatności oraz wybór firmy kurierskiej. Najpopularniejszą metodą rozliczenia są wygodne płatności online. Warto zadbać o to, aby w sklepie znalazło się kilka firm dostarczających taką usługę i pozostawić klientowi decyzję czy skorzysta z usługi PayU, Przelewy24, TPay czy innych. Oczywiście nie należy zapominać również o możliwości zapłacenia przez użytkownika za zamówienie przelewem tradycyjnym lub kurierowi w momencie odbioru przesyłki (płatność za pobraniem). A jeśli chcemy zapewnić pełen wachlarz możliwości, to warto udostępnić możliwość płatności odroczonej, która cieszy się coraz większą popularnością. Podobnie jak w przypadku przywiązania użytkowników do wybranych dostawców płatności online, sytuacja przedstawia się z wyborem firmy dostarczającej paczkę. W tym przypadku również warto zadbać o możliwie szeroką ofertę takich firm jak Paczkomaty InPost, DHL, DPD i inni.


Przeczytaj również: Płatności online – którego operatora wybrać? oraz Którą firmę kurierską wybrać do nowego sklepu internetowego?


Punkt 2: bądź unikalny: pomyśl o „specjalizacji” na wybranym asortymencie + poszukaj niszowych producentów
Jeśli chcemy zdobyć przewagę konkurencyjną, warto zastanowić się nad oferowanymi produktami. Jeżeli nasz sklep korzysta z gotowych integracji z hurtowniami, to praktycznie 100% asortymentu będzie pokrywać się z ofertą u konkurencji. W takim przypadku musimy walczyć głównie ceną lub produktami/usługami gratisowymi dla klienta. Przez to obniżamy nasz zarobek.

Posiadanie w ofercie produktów unikalnych, dostępnych tylko w nielicznych sklepach to szansa na stworzenie przewagi konkurencyjnej. To możliwość wyróżnienia naszego sklepu internetowego. To również często możliwość współpracy bezpośrednio z producentem – a współpraca z producentem oznacza z reguły korzystniejsze warunki handlowe.

Jeśli natomiast nie jesteśmy w stanie znaleźć unikalnych produktów, to inny sposobem na wyróżnienie się może być koncentracja na wybranym „obszarze”. Jeśli planujemy prowadzisz internetowy sklep zoologiczny i z analizy rynku wiemy, że większość skupia się na produktach dla psów i kotów, to nasza przewaga może przejawiać się w koncentracji na akwarystyce. Jeśli posiadasz odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym zakresie, to masz realną szansę na zbudowanie solidnej i trwałej przewagi konkurencyjnej.

W tym punkcie warto również pamiętać o zasadzie Pareta (zasada 80/20 lub 80 na 20), która opisuje wiele zjawisk z obszaru ekonomii i zarządzania, zgodnie z którą 20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów. Warto więc poświęcić największą uwagę na te 20% produktów, które generują nam 80% przychodu i zadbać o nie pod kątem marketingu, dostępności, przewagi cenowej, itd.

Punkt 3: marketing to podstawa – zadbaj o SEO i SEM + postaw na oryginalną promocję sklepu zoologicznego
Bez dobrego planu na promocję sklepu ciężko będzie wypracować zadowalające efekty sprzedażowe. Dlatego zanim uruchomisz sklep musisz przygotować i zaplanować odpowiednie działania reklamowe. Możesz spróbować prowadzić je samodzielnie (jeśli posiadasz wiedzę i doświadczenie) lub skorzystać z usług agencji specjalizującej się w prowadzeniu kompleksowych działań marketingowych dla e-sklepów. Niezależnie od wybranej opcji, na liście działań marketingowych promujących sklep zoologiczny powinny znaleźć się m.in.:

  • kampanie reklamowe w wyszukiwarce i sieci partnerskiej Google
  • kampanie reklamowe oraz prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych
  • promocja sklepu w porównywarkach cenowych
  • wykorzystanie potencjału sieci afiliacyjnych
  • współpraca z blogerami i influencerami
  • prowadzenie własnego bloga oraz publikowanie artykułów w serwisach zewnętrznych
  • pozyskiwanie wysokiej wartości linków odsyłających do e-sklepu
  • komunikacja z pozyskanymi już klientami poprzez regularną wysyłkę mailingu

Postaraj się aby Twoje działania były oryginalne – wyróżniające Twój sklep spośród konkurencji. A jeśli Twój budżet nie pozwala na obecność we wszystkich wymienionych mediach, warto skupić się na promocji wybranych produktów lub producentów. Pamiętaj również, że warto testować nowe pomysły oraz nowe formy promocji Twojego e-sklepu.

Punkt 4: zadbaj o wizerunek sklepu – wyróżni się na tle innych sklepów
„Pułapką” gotowego rozwiązania jakim jest sklep internetowy Shoper jest korzystanie z podstawowych szablonów graficznych. Teoretycznie takie rozwiązanie pozwoli Tobie na zaoszczędzenie od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Natomiast minusem jest fakt, że Twój sklep nie wyróżni się w żaden sposób od innych sklepów korzystających z gotowych rozwiązań. Przez to będzie on słabo rozpoznawalny i zapamiętywalny.

Unikalny i indywidualny projekt graficzny to gwarancja, że Twój sklep zoologiczny wyróżni się na tle konkurencji. To również możliwość dostosowania projektu do specyfiki rynku zoologicznego. A jeśli Twoja firma istnieje już na rynku od dłuższego czasu i posiada identyfikację wizualną, to projekt graficzny daje możliwość nawiązania do niej w sklepie internetowym.


Zobacz: Szablony graficzne premium oraz Indywidualne wdrożenie sklepu Shoper


Dropshipping w sklepie internetowym zoologicznym

Według teorii, dropshipping to model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta (źródło: wikipedia). W teorii zatem jest to wręcz idealny model prowadzenia biznesu jakim jest internetowy sklep zoologiczny. Nawet w kampanii jednego z banków widzimy to jako bezproblemowy, sielankowy sposób na zarabianie pieniędzy.

Tyle teorii… A jak to wygląda w praktyce?

Uruchamiając sklep zoologiczny w oparciu o platformę Shoper, masz dostęp do kilku gotowych integracji z hurtowniami zoologicznymi. Każda z tych integracji to koszt około kilkudziesięciu bądź kilkuset złotych miesięcznie. Twoje zadanie polega na mapowaniu poszczególnych producentów i produktów do wybranych kategorii w swoim sklepie. Należy pamiętać również o ustaleniu polityki cenowej, często różnej dla różnych hurtowni, producentów itp.

Zanim rozpoczniesz współpracę z hurtownią, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami, które pozwolą na uniknięcie ewentualnych nieporozumień:

  1. czy hurtownia pobiera dodatkowe opłaty za przygotowanie paczki do wysyłki – standardowo tak i jest to od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jest to całkowicie normalna sytuacja. W końcu hurtownia też musi zapłacić za karton czy godziny pracy osoby, która w imieniu Twojego sklepu przygotuje paczkę. Może się jednak zdarzyć, że koszt za przygotowanie paczki wynosi minimum 8 zł/netto, a zatem albo pogodzisz się z dopłaceniem do mniejszych zamówień albo będziesz je kompletować samodzielnie.
  2. nadawanie paczki – czy hurtownia posiada podpisane umowy z firmami kurierskimi, a jeśli tak to jaki koszt poniesiesz za wysyłkę paczki? Może się okazać, że bardziej opłacalną dla Ciebie opcją będzie „podstawienie” swojego kuriera. Warto dowiedzieć się czy jest taka możliwość, a jeśli tak, to czy hurtownia nie dolicza za to dodatkowych opłat.
  3. zwroty od klientów – zgodnie z prawem, klient ma możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od momentu odebrania przesyłki. Część hurtowni zgadza się na przyjęcie zwrotów bezpłatnie, inne hurtownie zgadzają się na obsługę zwrotów ale doliczają do tego dodatkowe opłaty, jeszcze inne nie przyjmują zwrotów a zatem towar klient odeśle bezpośrednio do Twojego sklepu.
  4. reklamacje – sytuacja zbliżona do zwrotu. Zasadnicza różnica polega na tym, że najczęściej klienci reklamują produkty, z których nie chcą rezygnować, jednak nie są one w 100% wartościowe. Przykład: klient zamówił filtr do akwarium. Paczka przyjechała uszkodzona i filtr nie nadaje się do użycia. W takim przypadku oczekiwanie klienta to wymiana filtra na nowy. W teorii możemy zgłosić roszczenie do firmy kurierskiej, jednak procedura taka trwa na ogółu kilka dni lub tygodni. Klient nie chce czekać, więc reklamacja powinna zostać przeprowadzona sprawnie i szybko. Warto zatem zorientować się jak dokładnie wygląda procedura rozpatrywania reklamacji pomiędzy Wami (hurtownia-sklep-firma kurierska) i jak wygląda obsługa po drugiej stronie (hurtownia-sklep-klient).
  5. ceny i warunki płatności. Na samym początku współpracy nie ma co liczyć na super konkurencyjne ceny zakupu. Na ogółu będzie to kilka lub kilkanaście procent różnicy pomiędzy ceną zakupu a sprzedaży. Dopiero po pewnym czasie możesz liczyć na indywidualne negocjacje. Twoje rabaty i progi zniżkowe będą zależne od ilości zamówień, ich wartości, ilości zwrotów itd. Podobnie sytuacja przedstawia się w zakresie terminów płatności – normą jest, że kilka pierwszych zakupów to tzw. przedpłata. Dopiero następne zakupy mogą zostać objęte kredytem kupieckim. Warto również dowiedzieć się czy hurtownia prowadzi cykliczne akcje specjalne i jakie są zasady uczestnictwa w takich akcjach (np. publikacja baneru w e-sklepie)

Oczywiście powyższe punkty nie wyczerpują w 100% zagadnienia jakim jest dropshipping, natomiast są to uniwersalne i podstawowe pytania, które powinniśmy zadać przed rozpoczęciem współpracy z hurtownią.
W przypadku gdy prowadzimy rozmowy z hurtownią, która nie jest zintegrowana z platformą Shoper lub firmami dostarczającymi tego typu rozwiązania dla sklepów Shoper, dodatkowym pytaniem z naszej strony powinno być pytanie o dostępność pliku XML lub CSV. Taki plik pozwoli nam na w miarę bezproblemowe i szybkie dodanie produktów do sklepu oraz stałą aktualizację stanów magazynowych.

Jak pozyskać pierwszych klientów

Wszystko gotowe… sklep posiada piękną szatę graficzną i liczne integracje. Wszystko, czego potrzebuje Twoja firma aby rozpocząć sprzedaż w Internecie jest gotowe. Brakuje tylko klientów, którzy złożą pierwsze zamówienia. Jak zatem pozyskać pierwszych klientów? Na to pytanie niestety również nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od przyjętej strategii, budżetu marketingowe, itp.

Jeśli zależy Tobie na szybkich efektach, to najskuteczniejsze będą kampanie reklamowe. Możliwości jest naprawdę sporo. Od tych, które wydają się być oczywistym wyborem, czyli reklama w wyszukiwarce Google oraz sieci reklamowej Google, przez sieci społecznościowe i reklamę video, sieci afiliacyjne, na porównywarkach cen jak Ceneo czy Skapiec kończąc. Pamiętaj jednak, że działania SEM muszą być rzetelnie kontrolowane, zwłaszcza w początkowym etapie działalności sklepu. Pomysłem wartym rozważenia jest skupienie działań reklamowych na produktach i producentach, którzy mają najlepszą marżę lub są unikalne z punktu widzenia konkurencyjnych sklepów. Jeśli chcesz poznać nasze, sprawdzone metody skutecznych kampanii reklamowych dla sklepu zoologicznego wystarczy, że skontaktujesz się z nami.

Również w początkowym etapie warto zadbać o działania w social media (a później systematycznie je rozwijać). Niezależnie czy planujesz prowadzenie ich przy wsparciu agencji marketingowej czy też samodzielne, pamiętaj że prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych pozwala na zbudowanie zaangażowanej grupy „fanów” wokół e-sklepu. Przy zastosowaniu odpowiednio dobranej i przemyślanej strategii, działania prowadzone w social media przełożą się nie tylko na stale rosnącą grupę zaangażowanych w komunikację użytkowników, ale przede wszystkim zauważalna będzie stale rosnąca grupa osób, które stają się aktywnymi klientami.

Dobrym pomysłem będzie również założenie bloga i regularne publikowanie artykułów. Treści te mają znaczenie z punktu widzenia SEO jak również mogą być przydatną poradą dla Twoich klientów. Artykuły budują wizerunek Twojego sklepu jako eksperta w swojej branży. A jak wiadomo, eksperci cieszą się większym zaufaniem. To zaufanie w sklepie internetowym przekłada się na zakupy dokonywane przez klientów.

A skoro mowa o artykułach i SEO… pozycjonowanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie klientów. Wymaga on sporego nakładu czasu, pracy i środków. Jednak dobrze przygotowana strategia SEO pozwoli na osiągnięcie wysokich pozycji i zbudowanie stabilnego wzrostu e-sklepu. Na wczesnym etapie, gdy domena sklepu nie posiada jeszcze autorytetu i jest nisko oceniana przez Google, warto skupić się na strategii long tail. Strategia długiego ogona pozwala na szybsze osiągnięcie wysokich pozycji. Drugą ścieżką będzie pozycjonowanie po frazach niszowych ale konwertujących na sprzedaż. Przykład: klient wpisujący frazę „jak założyć akwarium” to klient, który jest na początku ścieżki zakupowej i raczej nie dokona zakupów „tu i teraz”. Natomiast klient wpisujący „akwarium full opli white 120 cm z przesyłką” to klient na końcowym etapie zakupowym. Chcesz wdrożyć strategię SEO dla swojego sklepu na początkowym etapie działalności? Napisz do nas.

Najczęstsze błędy popełniane przy zakładaniu sklepu zoologicznego

Aby projekt internetowego sklepu zoologicznego okazał się sukcesem, warto od samego początku unikać kilku błędów, które dość często popełniają firmy rozpoczynające swoją przygodę z prowadzeniem e-sklepu.

Jakie to błędy?

  1. Zbyt szeroki asortyment połączony z brakiem unikalnej oferty. Przez to Twój sklep nie będzie stanowił unikalnej wartości dla klientów. Nie będzie się niczym specjalnie wyróżniać spośród innych sklepów zoologicznych. Oczywiście nie oznacza to, że nie sprzedasz niczego. Natomiast Twoja sprzedaż będzie mocno ograniczona a współczynnik konwersji w Twoim sklepie zoologicznym będzie na niskim poziomie.
  2. Przewaga działań SEM nad SEO. Jak wiadomo, kampanie reklamowe przynoszą rezultaty „tu i teraz”. W teorii zatem efekty powinny być zadowalające. Uruchamiasz sklep i od razu sprzedajesz. Jednak w rzeczywistości rzadko spotyka się młode sklepy, w których budżety przeznaczane na kapanie reklamowe od razu przynoszą wymierne korzyści. Dużo częściej zdarza się, że kampanie reklamowe owszem napędzają sprzedaż w sklepie, aczkolwiek w przypadku branży zoologicznej gdzie średnia wartość koszyka nie przekracza 200-300 zł, koszty ponoszone na kampanie reklamowe mogą często być równe z dochodem z tego kanału. Dlatego tak ważne jest rozwijanie działań SEO, czyli pozycjonowania sklepu zoologicznego. Wraz ze wzrostem pozycji i widoczności sklepu rośnie ruch z kanału organic search. Ruch ten ma wysoką jakość. Użytkownicy często realizują bardziej wartościowe koszyki. Także współczynnik konwersji jest na wyższym poziomie. Planując zatem budżet marketingowy pamiętaj, aby przynajmniej kilka lub kilkadziesiąt procent przeznaczyć na działania związane z pozycjonowaniem e-sklepu. Rezultatów co prawda nie zobaczysz „tu i teraz”, jednak po pół roku, roku i w kolejnych miesiącach to działanie będzie przynosić coraz lepsze efekty sprzedażowe.
  3. Nieznajomość branży. Prowadząc sklep z określonej kategorii np. internetowy sklep zoologiczny klienci liczą na fachowe wsparcie i doradztwo. Na pewno spotkasz się z mailami oraz zapytaniami telefonicznymi związanymi z oferowanymi przez Twój sklep produktami. Jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na pytania zadawane przez klientów, tracisz w ich oczach jako specjalista i ekspert w swojej kategorii. Błędy i niedociągnięcia „wybaczane” dużym sklepom, niestety nie ujdą uwagi w przypadku mniejszego sklepu skupionego na określonym segmencie rynku.
  4. Brak planu marketingowego. To częsty błąd popełniany głównie przez młode firmy, dla których wdrożenie internetowego sklepu zoologicznego jest pierwszym biznesem. Nie mając doświadczenia i nie znając rynku, decydują się na rozpoczęcie sprzedaży bez przemyślanego i gotowego planu marketingowego. Nie posiadają również zabezpieczonych środków na prowadzenie działań SEM/SEO lub rozpoczynają swoje działania z niewielkim budżetem. Należy mieć świadomość, że prowadzenie kampanii reklamowych oraz pozycjonowanie sklepu internetowego to działania kosztowne. Należy jednak pamiętać o drugiej (pozytywnej) stronie medalu, a mianowicie – dobrze przygotowana strategia marketingowa i prawidłowo wydana „każda złotówka” przełoży się na systematycznie rosnącą sprzedaż i zysk w sklepie internetowym.
  5. Słaby kontakt. Rozpoczynając sprzedaż musisz mieć świadomość, że Twój sklep jest nieznany, nie ma żadnej historii, nie można znaleźć opinii na jego temat. Przez to klienci mają ograniczone zaufanie do dokonania w nim zakupów. Dlatego tak ważne jest aby zapewnić swobodny dostęp do kontaktu ze sklepem. Jeśli Twoja firma nie posiada zasobów ludzkich pozwalających obsłużyć cztery czy pięć kanałów kontaktu, lepszym pomysłem będzie skupić się na jednym czy dwóch. Nie ma nic bardziej irytującego po stronie użytkownika/klienta niż np. niedziałająca obsługa chatu. Jeśli nie masz możliwości jego swobodnego obsługiwania – wyłącz go. Zostaw klientom możliwość kontaktu telefonicznego lub napisania maila. Jeśli natomiast Twoja firma dysponuje większymi zasobami ludzkimi, możesz włączyć obsługę chat, prowadzić rozbudowaną komunikację w mediach społecznościowych, brać aktywny udział w dyskusjach na forach, zamieszczać komentarze pod branżowymi artykułami na portalach, itp.
  6. Problemy logistyczne. Ten punkt dotyczy przede wszystkim sklepów, które (z różnych względów) nie posiadają jeszcze własnego magazynu i korzystają z więcej niże jednej integracji z hurtownią zoologiczną. Chcąc utrzymać rentowność sklepu, decydują się na zbieranie dzień do dnia zamówień, a następnie przepakowywania ich we własnym biurze. Po pewnym czasie ilość paczek (zwłaszcza tych gabarytowych i paletowych) oraz ilość zwrotów (konieczność ich magazynowania) staje się coraz większym wyzwaniem logistycznym. Jeśli planujesz stabilny aczkolwiek intensywny wzrost sprzedaży w sklepie, pamiętaj aby zadbać o kwestie związane z logistyką dostaw i zwrotów.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Udostępnij go innym, aby również mogli poznać jego treść.

Masz do nas pytania?

Prowadzisz własny sklep lub planujesz jego otwarcie?
Masz pytania związane z jego rozwojem i promocją?
Chętnie Tobie pomożemy.
Skontaktuj się z nami